Elkészült és a nyár végére a kormány elé kerül a Digitális Oktatási Stratégia (DOS), szeptemberben pedig hozzákezdenek annak végrehajtásához - jelentette be a Digitális Jólét Programért felelős miniszterelnöki biztos hétfőn, Budapesten.

Deutsch Tamás a sajtótájékoztatón kiemelte: a stratégia minden elemében illeszkedik a köznevelési, a szakképzési, a felsőoktatási és a felnőttképzési rendszert fejlesztő kormányzati elképzelésekhez.
Úgy fogalmazott, ma már a digitalizáció nem választás kérdése, a 21. században Magyarországán nincs olyan ember, aki kizárhatja az életéből a digitális világot, hiszen valamilyen szinten mindenkit érint. Kiemelte, "Magyarországon a digitalizáció úgy fog megtörténni, hogy minden magyar polgár nyertese lehet a folyamatnak".

A most elkészült stratégián keresztül a magyar oktatási rendszerben az eddigieknél jóval nagyobb szerepet kap a digitális világ, amihez az oktatáson belül új személetmódra, új pedagógiai módszertanra, új tanulási folyamatokra és a digitalizációra nyitott oktatási környezetre van szükség - ismertette Deutsch Tamás. Hozzátette, a stratégia foglalkozik a fizikai infrastruktúrával, az intézmények eszközellátásával, a pedagógus digitális felkészültségével és az oktatási tananyagokkal is.

A stratégiától azt várják - közölte a miniszterelnöki biztos -, hogy 2020-ra befejeződik a teljes magyar oktatási rendszer digitális átalakítása. Minden tanárnak és oktatónak lehetősége lesz döntő részben ingyenes kompetenciafejlesztésre, az állampolgároknak az alapvető digitális tudás elsajátítására, a kis- és középvállalkozások tulajdonosainak, vezetőinek pedig a cégük érdekében elsajátítandó digitális tudás megszerzésére.

Deutsch Tamás szerint a stratégia révén Magyarország 2020-ra eljuthat oda, hogy a digitális írástudás és -használat, az internet elterjedtségének tekintetében, a pedagógusok digitális felkészültségében, az oktatás digitalizáltságában megelőzi az Európai Unió átlagát. Modellértékű stratégiát szeretnék megvalósítani - hangsúlyozta Deutsch Tamás.

Palkovics László oktatásért felelős államtitkár azt mondta: a gyorsan változó digitális világhoz az oktatásnak is alkalmazkodnia kell, ezért a nemzeti alaptanterven belül a digitális eszközök és a digitális tudás használata célzottabban jelenik meg a stratégia keretében. Az a generáció, amely most kerül be a közoktatásba, már egy fejlettebb digitális tudással rendelkezik, és ezeknek a gyerekeknek is másfajta oktatással kell szembesülniük - tette hozzá. Jelezte, hogy az új nemzeti alaptantervben (Nat) a digitális képességek-készségek és eszközök használata már nagy szerepet játszik majd. Palkovics László szerint kiemelt feladata lesz az oktatási rendszernek, hogy az informatikus szakemberképzés utánpótlása biztosított legyen. Ehhez kapcsolódva elmondta, hogy a matematikai, a természettudományi, az informatikai és a műszaki képzésekre jelentkezők számának növelése a cél, az évek óta 25 százalékot kitevő jelentkezési arányt 40 százalékra szeretnék emelni a szóban forgó területeken. Az államtitkár beszámolt arról is, hogy nagy sikere volt az iskolákban a digitális témahétnek, így megfontolandó, hogy az új Nat-on belül a "tematikus hetek" programjai továbbra is megjelenjenek, nagyobb szerepet kapjanak. A digitális tudás megszerzéséhez és elsajátításához elengedhetetlen - mondta az államtitkár -, hogy a pedagógusok is kellően felkészültek legyenek, képesek legyenek átadni a digitális ismereteket.

Czunyiné Bertalan Judit, digitális tartalomfejlesztésért felelős kormánybiztos arról beszélt, hogy a DOS nem kiváltani akarja a köznevelési stratégiát, hanem annak kiegészítéseként alternatívát kínálni az iskoláknak és a pedagógiai módszertannak. Kiemelte, a Digitális Oktatási Stratégia egyik alapvetése, hogy ezt a területet és a digitális környezethez való illeszkedést a köznevelési intézményrendszerben kell elérhetővé tenni és megismertetni a gyerekkel. Mint mondta, elkerülhetetlen, hogy az oktatás valamennyi szegmensében felkészüljünk azokra a tartalmakra, amelyek ahhoz szükségesek, hogy az iskolákban megtörténhessen a "digitális átállás", amely biztonságos tudást és kompetenciákat ad a gyerekeknek. Az "Okos portál" fejlesztése mindenképpen cél - tette hozzá. A kormánybiztos jelezte: a tanárok célzott és jól ütemezett digitális továbbképzésére is szükség van, lehetőleg minél több pedagógus bevonásával.

(MTI)