Eredményesen zárult a „Testmozgás az iskolában” (TE IS) Program. Az elmúlt több, mint 1 évben országszerte 144 hátrányos helyzetű térségben működő iskolában zajlott az európai uniós támogatással megvalósuló projekt, amelyben több, mint 60.000 rendszeresen bevont diák, 288 pedagógus, 56 tréner és szupervizor, valamint közel 1500 diákönkéntes tevékenykedett. Az intézmények az emberi erőforrás fejlesztésén túl tárgyi eszközöket is kaptak a mozgáshoz kapcsolódó 30.250 projektesemény lebonyolításához.

A TE IS Program célja, hogy a diákok saját maguk álmodják és valósítsák meg a legkülönfélébb sporteseményeket, játékokat, és tegyék mindezt önkéntesen, egymást bevonva, igazi, közösségi élményt teremtve. A program egymás elfogadására, a részvétel, a bevonódás értékeire épít. Arra kívánta felhívni a figyelmet, hogy a tanulás ideje nem csupán a tanóra, hanem az iskolában töltött idő egésze. Fontos, hogy a „köztes időkben”, a szünetekben a diákok szintén számos, a mindennapi élethez szükséges készséget sajátíthatnak el.

Az elmúlt több, mint egy év tapasztalata szerint a program hatására a diákok akaratereje, viselkedéskultúrája számottevően fejlődött, ezáltal az iskolák élete is megváltozott. Javult a magatartás, a szorgalom, ami pozitív hatással volt a tanulmányi munkára is. 

„Az állami fenntartású intézményekben kifejezetten lényeges, hogy olyan útravalót adjunk a tanulók számára, amellyel később a hétköznapokban és a munka világában is helyt tudnak állni. A projektnek köszönhetően elsősorban azok a tanulóink vehettek részt ebben a modellprogramban, akik hátrányos helyzetű térségekben élik mindennapjaikat.” – tette hozzá Hanesz József, a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ elnöke.

A diákok nemcsak lelkesen, de felnőtteket meghazudtoló módon szervezték a programokat. Közel 30 000 eseményt valósítottak meg országszerte, amelyek közben megtapasztalhatták, milyen érzés közösen tenni az iskoláért, és élményt adni másoknak. A TE IS Program szemlélete szerint ugyanis az iskolában a tanulás és tudásszerzés ideje nem pusztán a tanóra. A szünetekben a gyerekek számos, az élethez nélkülözhetetlen készséget, kompetenciát sajátíthatnak el. A TE IS Program a pedagógusokat is sokrétűen gazdagította. Újszerű módszertani ismeretekkel gazdagodtak általa, olyan tudással, melyeket a formális oktatás során is tudnak hasznosítani.

A Klebelsberg Intézményfenntartó Központ fontosnak tartja a mozgási lehetőségek fejlesztését az iskolákban. A TE IS Program ezért nemcsak az egészséges életvitel szempontjából hasznos, de a közös tevékenységek fejlesztik az iskolai közösségeket, segítik a gyerekek beilleszkedését, növelik az elfogadás szintjét, élményeket adnak, erősítik a diákok motivációját, céltudatosságát, csökkenthetik a korai iskolaelhagyást. Emellett a számos közös sportrendezvényen a falvak, városok lakosai is részt vettek, így lehetőség nyílt a párbeszédre a hátrányos helyzetű térségekben élő családok között, valamint a szorosabb kapcsolat kialakításra is az intézmények részéről.

A TE IS Program keretében emellett informatikai, multimédiás és sporteszközökkel, bútorokkal is gazdagodtak az iskolák. Minden intézményben kialakításra került egy ún. „TE IS Kuckó”, mely a jövőben is helyszíneként szolgálhat a közös programokhoz. A TE IS aktivitások annyira az iskolai élet részévé váltak számos helyszínen, hogy a szakmai megálmodók abban bíznak, a jövőben ugyan központi támogatás nélkül, de saját motivációik mentén folytatják a TE IS Csoportok a működésüket minél több iskolában. 

A TE IS Program módszertanát a Magyar Diáksport Szövetség fejlesztette ki. A TÁMOP-3.3.15-13/1-2014-0001 program 700 millió forint európai uniós támogatásból valósult meg az ország 144, hátrányos helyzetű térségében levő iskolájában, a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ koordinálása mellett.