Ötforintosokból gyűltek össze a milliók a Domestosnál: öt iskola diákjait megújult mosdók várják az iskolakezdésre. Megvannak a nyertesek.

Május végén lezárult az Unilever pénzgyűjtő akciója, amelynek során a cég minden, Magyarországon, kiskereskedelmi forgalomban értékesített Domestos termék után 5 forintot adományoz általános iskolai mosdók felújítására. Az akció során összesen 11 349 410 forint gyűlt össze, amelyből az előzetes becsléseknek megfelelően öt iskolai mosdó felújítására nyílik lehetőség. Az akció célja az volt, hogy egyszerre enyhítsenek az iskolák problémáin és hívják fel a pedagógusok és a szülők figyelmét az iskolai illemhelyek higiéniájának fontosságára.

Az öt felújítandó iskola közül négyet pályázat alapján a Domestos szakemberei és a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (KLIK) munkatársai közösen választottak ki, míg az ötödik iskoláról a kampány médiapartnere, az Index olvasói szavazással dönthettek. A nyári szünidő végére a Baranya megyei Baksa, a Zala megyei Szentpétertúr általános iskolái mellett Békés megyében a bucsai II. Rákóczi Ferenc Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola és Komárom-Esztergom megyében a szomori Kézdi-Vásárhelyi Imre Általános Iskola mosdói várják majd megújulva a szeptemberben visszatérő gyereksereget. 

Az Index szavazásán résztvevő oktatási intézmények között komoly versengés folyt, a helyi közösségeket megmozgatta a voksgyűjtés, volt, ahol kampányverset is írtak annak érdekében, hogy az ő iskolájuk legyen a befutó. Ez működött, így az Index olvasói a Csongrád megyei Maroslelei Általános Iskola mellet tették le a voksukat, így ötödikként ennek az intézménynek a mosdóit újítják fel. 

A munkálatok már meg is kezdődtek és a megújult iskolai mosdókat a tervek szerint még az augusztus 20-i hosszú hétvége előtt átadják, hogy tanévkezdésre a gyerekek már birtokba vehessék őket. A felújítást építőanyagokkal támogatta a Poli-Farbe Kft., a Teka Magyarország Zrt., valamint a Zalakerámia Zrt. 

A kampányt megelőzően a Domestos és az Index nem reprezentatív kutatást végzett a magyar háztartások takarítási, tisztítási szokásairól, amely felemás képet mutat. Nem egyformán zavar bennünket a kosz, a kézmosással sokan hadilábon állnak, a takarítást pedig a nők feladatának tekintik Magyarországon. 

Szakemberek szerint a higiéniai szokások kialakítását gyerekkorban kell elkezdeni, ezért az otthon és az iskola szerepe különösen fontos. Ez motiválta az akciót kísérő társadalmi kampányának elindításában a Domestost is.  

„Legfontosabb célunk, hogy minél több egészségben eltöltött évet éljünk meg életünk során. A mai esemény jóval túlmutat azon az eredményen, ami az 5 iskola mosdóinak felújítását jelenti, hiszen ebben a példás összefogásban a résztvevők gyermekeink egészségneveléséért is nagyon sokat tettek, ami pedig az egészségtudatos életvitel kialakításához elengedhetetlen. E tudásuk és képességük alapjait ugyanis a gyerekek óvódás és kisiskolás korban szerezhetik meg” - hangsúlyozta Czunyiné dr. Bertalan Judit, köznevelésért felelős államtitkár.

„Nagyon sok pályázat érkezett, így nem volt könnyű kiválasztani a győzteseket, de biztos vagyok benne, hogy jó helyre érkezik a segítségünk” – mondta Aranyi László, az UNILEVER kategóriavezetője.

„Ezek a lokális kezdeményezések nagyon fontosak. Példaértékű, hogy egy multinacionális vállalat kis hazai vállalkozókkal összefogva kezdeményezte ezt a kampányt, amelynek társadalmi súlya épp annyira fontos, mint a valós fizikai felújítás” – mondta Hanesz József, a KLIK elnöke.

„Tavaly az Unilever azt a vállalást tette, hogy 2020-ig 25 millió ember számára javítja a WC-használat körülményeit. Meggyőződésünk, hogy globális elérésünk, innovációink, a viselkedésváltoztatásban szerzett tapasztalatunk és széles disztribúciós hálózataink segítségével aktív szerepet játszhatunk abban, hogy mindenki számára hozzáférhetővé tegyük a megfelelő higiénés körülményeket. Van, ahol ez azt jelenti, hogy mosdók építését támogatjuk, van, ahol pedig arra van szükség, hogy megfelelő edukációs kampányokat indítsunk” – hangsúlyozta Aranyi László.