Tavaly őszi iskolai közösségi eseményekhez kapcsolódó élménypályázat legjobbjait díjazta a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (KLIK). Az iskolán belüli és kívüli közösségek összefogásával megvalósult rendezvények célja az volt, hogy élményszerűvé tegyenek kiemelt, a pedagógiai munka szempontjából fontos témákat. A kapcsolódó pályázat pedig további élményekhez juttatta a legjobb beszámolók készítőit.

A Köznevelés az iskolában című európai uniós projekt keretében, pályázati úton választott ki a KLIK 351 iskolát országszerte tavaly szeptemberben. Ezek az intézmények lehetőséget, szakmai támogatást kaptak ahhoz, hogy a tanév első hónapjaiban különféle közösségi eseményeket szervezzenek és rendezzenek. A rendezvények témája és a kivitelezése is rendkívül sokoldalú, viszont összekötötte őket, hogy valamennyi egy kiemelt téma köré szerveződött. Ilyen többek között a tehetséggondozás, a hagyományőrzés, az esélyegyenlőség, a sport és az egészséges életmód, a toleranciára, művelődésre és más pedagógiai vagy családi értékekre való nevelés. A rendezvények között balesetmegelőzési programsorozat és Ölelés Világnapja is volt.

Fotó: Csobay Bence

Az ötletgazda pedagógusok mögé felsorakoztak a helyi tankerületek is, a KLIK munkatársai aktív közreműködésükkel is hozzájárultak a rendezvények sikeréhez. Rajtuk kívül szülők, civil szervezetek, sport- és kulturális egyesületek és partner iskolák diákjai-tanárai is részt vettek a munkában, sőt a szervezők igyekeztek lehetőség szerint cégeket is bevonni. Ennek a sok esetben példaértékű munkának és együttműködésnek eredményeként a programokba bekapcsolódó gyerekek maradandó élményekkel gazdagodtak. Részt vettek az események kitalálásában, majd érdemi felelősséggel járó feladatokat kaptak a megvalósítás során. Ezáltal megismerhették a közösségi együttműködésben rejlő lehetőségeket, vagyis olyan dolgokat vihettek véghez, amelyeket egyedül nem lettek volna képesek, így megtapasztalhatták a közösségi munka személyiségformáló erejét. 

A Kisnánai Szent Imre Általános Iskola 4. osztályosainak makettje első helyezést ért el

A tavaly őszi rendezvények folytatásaként a KLIK „Oszd meg élményeidet!” jelszóval pályázatot írt ki a legjobb rendezvények bemutatására. A diákok lényegében műfaji kötöttségek nélkül, szöveges, rajzos vagy akár mozgóképes formában is elkészíthették élménybeszámolóikat, amelyek közül a legjobbak értékes nyereményeket vehettek át. Magukhoz a rendezvényekhez hasonlóan a pályamunkák is közösen, a gyerekek ötleteinek felhasználásával és az ő közreműködésükkel készültek, támogatva az iskolák nevelési programjainak személyiségfejlesztési célkitűzéseit.

A Szolnoki Szent-Györgyi Albert Általános Iskola performansza | Fotó: Csobay Bence

Az élménypályázatra több mint száz munka érkezett, közülük a három legjobb mellett öt különdíjast is jutalmazott a KLIK. A megosztott első helyen az Békés Megyei Tisza Kálmán Szakképző és a Kisnánai Szent Imre Általános Iskola osztozott. Előbbiek „Az Ölelés Világnapja” című videóetűddel, utóbbiak pedig többek között egy kartondobozba épített, rajzokból álló installációval neveztek, ami „A múltunk a jövőnk” címet kapta. A harmadik helyezett pedig egy újabb videós összeállítás lett, amelyet a Bicskei Prelúdium Alapfokú Művészeti Iskola különféle hangszereken tanuló diákjai készítettek. A legjobbak 150 ezer, a bronzérmes pedig 90 ezer forint értékű osztálykirándulást nyert, míg a különdíjasok 50 000 forintos könyvutalványt kaptak.

„Az iskola közös ügyünk” projekt a tanév tavaszi felében is folytatódik: április-májusban további több száz iskolában lesznek hasonló jellegű közösségi események. A KLIK hosszú távú célja ezeknek a támogatásával, hogy a kisközösségi aktivitás, valamint a tanárok, diákok és más, iskolán kívüli szereplők együttműködése ne rendkívüli esemény, hanem a napi gyakorlat része legyen. Az együtt kitalált és megvalósított tanórán kívüli aktivitások ugyanis nem csak a gyerekek felelősségtudatának erősítésére és személyes képességeinek kibontakoztatására alkalmasak, hanem megkönnyítik a környezettudatosság, az egészségmegőrzés, a helyi-nemzeti identitás és más fontos értékek átadását és elsajátítását is.